Instech Solutions og Itera inngår rammeavtale

Itera Instech

Tidligere i sommer signerte Instech Solutions (ITS AS) og Itera en rammeavtale, som omfatter bistand til utvikling og forvaltning av deres sjøforsikringsløsning INS2000+. Det nye samarbeidet skal bidra til å styrke Instech Solutions’ markedsposisjon og leveransekapasitet. På sikt vil det bli sett på muligheter for et strategisk samarbeid på tvers av Iteras fagområder.

Med hovedkontor i Bergen er Instech Solutions verdens ledende programvareutviklere i den globale sjøforsikringsindustrien. INS2000+ er et komplett sjøforsikringssystem brukt av forsikringsselskaper og meglere på verdensbasis. Instech Solutions er datterselskap av Norwegian Hull Club, en ledende sjøassuranseforening med medlemmer og klienter over hele verden.

Samarbeidet er i tråd med Iteras vekstplaner på Vestlandet, samt satsingen mot nye sektorer. Itera vil etablere et tverrfaglig utviklingsteam, som i løpet av høsten skal bygge kompetanse rundt maritim forsikring og Instech Solutions sine tekniske løsninger. Dette skal legge grunnlaget for et effektivt og tverrfaglig samarbeid i tiden fremover.

- Vi skal i første omgang etablere et samarbeid knyttet til å bistå i utviklingen og forvaltningen av sentrale løsninger, og Itera vil være en integrert del av Instech Solutions, sier Odd Hafid Khalifi, Director Strategic Accounts & New Markets i Itera.

Itera og Instech.jpg

- Dette innebærer at vi skal bygge kompetanse rundt kritiske løsninger som i dag brukes av sjøforsikringsvirksomheter over hele verden, deriblant Norwegian Hull Club, Skuld, AON,  Groupe Siaci Saint Honore og Combiaso Risso. Senere vil vi se på muligheten til å utvide til andre fagområder innen Iteras tjenestetilbud, fortsetter Khalifi.

- Vi håper dette er starten på et langvarig og strategisk samarbeid med Itera. Dette vil gi oss spennende muligheter til å utvikle løsningen vår videre, og vi håper å kunne integrere flere tjenester fra Itera i fremtiden, sier Ole Jørgen Eikanger, CEO i Instech Solutions.