Den 6.-9. november ble Web Summit, en av verdens største teknologikonferanser med mer enn 60,000 deltakere, avholdt i Lisboa. I år hadde konferansen et ekstra fokus på kvinner i teknologibransjen, og Itera var godt representert med Anna Kastet, Annie Aasen, Marianne Melhoos, Marte Løge, Silje Christensen og Ada Jordal, i tillegg til Martin Smestad Hansen.

Skrevet av Silje Christensen og Annie Aasen (technology analysts).

Med et såpass stort publikum var det naturligvis et bredt spekter av foredrag. Web Summit bestod av flere underkonferanser med fokus på bruk av teknologi i alt fra sport og kultur, til helse og finans. Det var også foredrag rettet mer direkte mot utviklere, holdt av blant annet ledere fra store selskaper som Slack, Reddit og Microsoft. I tillegg bød Web Summit på taler og foredrag fra flere svært kjente navn, og vi fikk æren av å høre på både Stephen Hawking og Al Gore.

Kunstig intelligens, kryptovaluta og VR

Blant de mest populære temaene var kunstig intelligens, kryptovaluta, og VR. Stephen Hawking var med på å åpne konferansen, og snakket om mulighetene og utfordringene med kunstig intelligens. Han mener at det vil være med på å utrydde sykdommer, få slutt på fattigdom, og reversere skadene gjordt på planeten. Til tross for alt det positive, medfølger flere fallgruver. Utviklingen av kunstig intelligens kan være med på å lage kraftige autonome våpen og føre til store økonomiske forstyrrelser.

“Success in creating effective AI, could be the biggest event in the history of our civilization. Or the worst. We just don’t know.”

- Stephen Hawking

Fremtiden til kunstig intelligens ble virkelig satt i fokus da roboten “Sophia”, skapt av Hanson Robotics, entret scenen. Det som gjorde dette foredraget ekstra spennende, var at Sophia kun et par uker tidligere hadde blitt gjort til statsborger av Saudi Arabia. Dette er dermed den første roboten i historien med et statsborgerskap, og det var utrolig interessant å se hvor menneskelig hun oppførte seg.

WebSummit var en kjempespennende opplevelse, og spesielt kult var det å se foredrag fra så mange store navn og selskap. Vi anbefaler konferansen til alle som er interessert i trender og utviklinger i teknologibransjen, uavhengig av hvilken bakgrunn man har!