Denne våren har Itera vært mentor for fem fintech-startups gjennom akseleratoren "The Factory". Etter 12 intense uker ble Bizbot og Luca Labs utropt som vinnere. Vi gratulerer!

Akseleratorprogrammet ble kjørt for første gang i 2016, og dette er andre gang Itera har vært en del av det. Vi har vært en strategisk partner på utvikling og test, og har bidratt med kompetanse på brukeropplevelse og design. Vi har bistått på alle The Factorys åtte arrangementer gjennom programmet, og med nærmere 15 av våre ansatte.

Som konkret eksempel på mentoring har en av våre senior service designere, Arthur Myhre Scott, holdt flere workshops om service- og interaksjonsdesignprosesser. Her fikk gründerne lynkurs i verktøy og metoder som sikrer at man treffer målgruppen, og at tjenesten man utvikler er brukervennlig og tilgjengelig.

- Vår mentorrolle gir en mulighet for våre ansatte til å være tilstede på en arena som er svært relevant. En av Iteras verdier er "nyskapende", og mange vil si at entreprenørskap er en del av vårt DNA, sa Javed Choudhry i et intervju med The Factory i forbindelse med oppstarten av programmet.

Et inspirerende samarbeid

- Itera er et selskap som er opptatt av innovasjon, og som kontinuerlig skal være en relevant og aktuell partner for kundene våre innen utvikling og rådgivning. For oss er akseleratorprogrammet en arena som gir verdifull innsikt i trendene som kan ha betydning innen bank, finans og forsikring. Denne runden har vært spennende, sier Javed.

- Å jobbe med Itera som partner har vært utrolig inspirerende for The Factory. Itera har bidratt til å gi selskapene våre økt innsikt i kundereiser, og har jobbet tett med våre startups med design og visuelt uttrykk. I tillegg har vi hatt gleden av å arrangere et treff for alle våre partnere hos Itera, der vi fikk god innsikt i de siste teknologitrendene, som for eksempel chatbots og kunstig intelligens", sier Hans Christian Bjørne, Programdirektør for The Factory.

Arrangører med vinnere

Fra DigiStocks til Bizbot - og vinner av akseleratoren

Arthur Myhre Scott ble som en av mentorene koblet til Bizbot, for å hjelpe dem med å fokusere på tjenestens mål på kort og lang sikt.

Arthur bidro blant annet med:

• Endring av navn fra DigiStocks til Bizbot (Business Robot)
  • Utvikling av logo og visuell identitet
  • Rådgivning knyttet til strategiske og operative veivalg (klikkbar prototype eller funksjonell applikasjon)
  • Diverse UX-spørsmål
  • Nettside og blogg

Bizbot klarte som et resultat å komme i gang med utvikling og design raskt, og de hadde en prototyp klar til demodagen på TheFactory. De har også fått sterke samarbeidspartnere som Syncano, KPMG og DLA Piper.

- Arthur sørger med sin ekspertise for at vi gjør gode valg vi ikke trenger å bruke tid og penger på å gjøre om på senere, f. eks. visuell profil og logo. Å ha med partnere som Itera i tidlig fase hjelper oss til å komme raskt til markedet. Samtidig får vi verifisert ideen fra mange ulike faglige vinkler, sier Didrik E. Martens, Founder & CEO i Bizbot.

Publikumsvinnerne Luca Labs klare for lansering

Vinner av publikumsprisen var Luca Labs, som bruker kunstig intelligens for å forenkle regnskap. Luca Labs og Itera har blitt godt kjent gjennom flere møter, og Itera har bistått Luca Labs med tekniske utviklere.

- Gjennom samarbeidet med Itera har vi fått tilgang til dyktige folk innen både utvikling og prosjektledelse som har hjulpet oss med å utvikle produktet vårt videre og gjøre det klart for lansering. Det er klart at vi ikke hadde kommet like langt, like raskt, uten, sier Erik Axel Nielsen, CTO i Luca Labs.

I dag har vi en ny og forbedret app som er klar til lansering om kort tid, og de er i dialog om samarbeid med mange kunder.

Utviklerne fra Itera som samarbeidet med Luca Labs er Martin Gundersen Langvatn og Sindre Magnussen, med Christoffer Isaksen som prosjektleder.

For mer informasjon om samarbeidet mellom Itera og The Factory, ta kontakt med Javed Choudhry, Director of growth and development, Javed.Iqbal.Choudhry@itera.no - 916 55 555.